KURUMSAL
MARKETLER
ÜRÜNLER
BASIN ODASI
İNSAN KAYNAKLARI
İLETİŞİM
English
Organizasyonlar ve Fuarlar
Fayda A.Ş. Basın Lansmanı / 25 Mart 2009 Sheraton Ataköy Balo Salonu
Yerel Zincirler Buluşuyor (Kurumsal Sponsor) / 21 Mayıs 2009 Cevahir Kongre Merkezi
Satınalma'da Fayda'lı Olmak / 1 Ağustos 2009 WOW Hotel ve Kongre Merkezi
Marketingist / 25-28 Haziran 2009 Tüyap Fuar ve Kongre Merkezi
2009 Perakende Günleri / 21-22 Ekim 2009 Lütfi Kırdar Kongre ve Sergi Sarayı
Güvenilir Gıda Zirvesi / 23 Kasım 2009 Rixos Grand Ankara Oteli
Yerel Zincirler Buluşuyor 2010 / 29-30 Nisan 2010 Lütfi Kırdar Kongre ve Sergi Sarayı
Basın Bültenleri
Yerel Zincirler Buluşuyor 2010’un gözdesi Fayda
Perakendenin En Başarılı Fikirleri 2010 Girişimci Ödülü
Saff Ekonomik Boy Sıvı Sabun
Fayda'lı ve Neffis Süt
2009 Yılı Girişimci Şirket Ödülü
E-Bülten Üyeliği
E-Bülten
Haberler
Sarıyer Market 11'nci Mağazasını Cumartesi Açıyor
Groseri'den Anneler Günü Ziyaretleri
Grup Hatipoğlu Yeni Genel Merkezi'nde
Van PERDER Kuruldu
Bursa Çekmeye Değer...
YZB Kurumsal Sponsoru Fayda, standı ve ikramlarıyla ilgi topladı.
YZB 2012 programı belli oldu
Özhan'dan Sanata Destek
Sektör Temsilcileri Güvenilir Gıdayı Başkent'te Masaya Yatırdı
Sarıyer Market'ten Eğitime Destek
Üçler'den TOÇEV'e Destek
Onur 52'nci Mağazasını Açıyor
Mopaş'ın Yeni Mağazası Tuzla'da
Başgimpa Bolu'da 3'ncü Mağazasını Açtı
Bingo Ar - Ge Merkezi Açıldı
TPF'nin Gaziantep Buluşması
Sarıyer Market 11'nci Mağazasını Açıyor
Groseri'den 17'nci Mutfak Sohbetleri Organizasyonu
İstanbul PERDER'de Geleneksel Buluşma
Ankara PERDER Swot Analizinde
Fayda A.Ş. Yerel Zincirler Buluşuyor'da
Özhan Yaşlıları Unutmadı
Uyum'un 49'uncu Mağazası Açıldı
Altunbilekler 61'inci Mağazasını Açtı
51'nci Onur Şişli'de Açıldı
TPF Üyeleri Somçelik Fabrikası'nı Ziyaret Etti
YZB 2012 Kayseri'deki Üyelere Tanıtıldı
Ankara PERDER'de 2012 Eğitimleri Başladı
Kayseri PERDER'de Eğitim
YZB 2012 Bursa'daki Üyelere Tanıtıldı
Uyum 48'inci Mağazasını Açacak
Çukurova PERDER'e Yeni Üye
YZB 2012’de Geri Sayım Başladı
Türkiye, ‘kadın yönetici ligi’nde ilk 8’e girdi
8 Mart Dünya Kadınlar Günü Kutlu Olsun!
Ankara Perder'de Genel Kurul Gerçekleşti
FAYDA BANVIT KIRMIZI VE SARAY ET ILE ANLASTI
İpek Yolu PERDER Kuruldu
Uyum'dan Anadolu Yakası'na Lojistik Yatırımı
TPF'nin ‘Eğitim 1 Projesi’ Devam Ediyor
Fayda ile ödemesi de kolay!
Fayda A.Ş.’ye Satış Müdürü
Ali Gümüşçekicci Perakende TV'de görüşlerini açıkladı.
Onur, 50'nci Mağazasını Açtı
İstanbul PERDER’de Eğitim Şöleni
İzmir Vergide Ankara'yı Geçti
PNR Cosmetics 2012'ye Hızlı Başladı
Onur 50'nci Mağazasını Açıyor
TPF'nin Eğitim Atağı Devam Ediyor
Fayda'dan Şeker Gibi Fırsat!
Fayda A.Ş.’ye Yeni Satın Alma Müdürü
Biçen'den Satınalma
Biçen'de Kemal Tanıl Dönemi
Ege PERDER Genel Kurulu Gerçekleştirildi
"Ortak Bir Fayda Yaratalım"
Gıda perakendecileri feminen marka grubunda!
Avrupa’da güven, ölçümlenen 27 ülkenin 24’ünde düştü
Groseri'de Sevgililer Günü
Makro Ailesi Motivasyon Geceleri'nde Buluştu
Orta Sınıfın Satın Alma Gücü Artacak
Tüm Fayda Ürünleri'nde Bank Asya Kredi Kartı ile Vade Farksız Alışveriş!
TPF'den Eğitim Atağı
Güvenilir Gıdaya Sivil Toplumdan Yakın Takip
Akyüz Çalışanlarına Moral Yemeği
Karadeniz PERDER'de Yeni Yönetim
Groseri'nin İşkur Kursiyerleri Sahada
Çağdaş 67'nci Şubesini Açtı
Fayda, 2012’ye yeni genel müdürü ile başlıyor.
Gıda Güvenilirliği Anlatıldı
Bakan Eker 2012 Hedeflerini Anlattı
Sammar'dan Görkemli Açılış
Akgüller, Metek Şubesini Yeniledi
Başgimpa 40 Oldu
Sammar Açılıyor!
Groseri'de Kurtuluş Günü Coşkusu
Perakendeci 2012’den Umutlu
Yereller ulusal zincirleri kırıyor
Bursa PERDER'e Üç Yeni Üye
Mopaş Yöneticileri Hedefleri Konuştu
Köşe Yazıları
Tarım fiyatları artmadı enflasyon durakladı
Karadeniz insanının mücadeleciliği SAMMAR’ı doğurdu
TPF Eğitim Mutfağına Kısa Bir Yolculuk
Perakendecilik Bir Meslektir!!!
Etkin işyeri için insan faktörü
Alternatif kanallar ve dijital pazarlama
Değerine sahip çık, yoksa pişman olursun!
Ciro mu yoksa kârlılık mı?
Perakendede gençlerin iktidarı başlıyor
Değer Ekonomisine Geçiş
Takvim
Postit
DÖVİZ KURLARI
Döviz bilgileri güncellenmektedir.
TAKVİM
Mart
8
2021
BASIN ODASI > KÖŞE YAZILARI
Alternatif kanallar ve dijital pazarlama
Gıda perakendeciliğinde Türkiye’de daha önceki yıllarda cirodan yüzde 12–14 pay alan genel giderler, şimdilerde yüzde 18-19’a yaklaşmış durumda. İçinde bulunulan rekabet ortamında öne çıkmak isteyen firmalar özellikle ciroya odaklanarak ölçeklerini büyütme derdine düşmektedir. Bu sürecin içerisinde gerek karlılığı arttırmak ve gerekse ciroyu büyütmek anlamında alternatif kanallar ve dijital pazarlamanın önümüzdeki süreçte etkin rol oynayacağı gözükmektedir.
Türkiye e-ticaret pazarı içerisinde genelde elektronik ürün ağırlıklı bir pazara sahip olması ve moda ürünleri siteleri daha yeni büyümeye başlamasına rağmen endirekt satış anlamında internet kullanıcısı olan kitle tüm perakendeciler için fırsat sunmaktadır.
Türkiye, Avrupa’da Almanya, Rusya, İngiltere ve Fransa’dan sonra beşinci büyük internet nüfusuna sahip ülke konumundadır. İnternet’te en çok vakit harcayan ve aktif kullananlar listesinde ise Türkiye Avrupa’da üçüncü sırada yer almaktadır. BKM verilerine göre elektronik ticaret hacmi 2010 yılı itibarı ile 24.4 milyar TL’ye ulaşmıştır. Elektronik ticaret hacmi 2006’dan 2010’a %325’lik bir artış göstermiştir. Türkiye’de Ekim sonu itibariyle yerli ve yabancı kredi kartları ile farklı e-ticaret sitelerinden yapılan harcamaların cirosu, geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 51 oranında artarak 19 milyar TL’ye ulaşmıştır.
Söz konusu elektronik ticaret hacmini oluşturan kullanıcıların sayısının 6 ile 9 milyon arasında olduğu tahmin edilmektedir. Bu rakamın Türkiye’deki tüm internet penetrasyonunun %25’ini teşkil ettiğini öngörebiliriz. Almanya ya da İngiltere gibi ülkelerde elektronik ticaret hacmini oluşturan internet penetrasyonunu %60 civarındadır. Türkiye’nin de %25’den %60’a çıkması potansiyeli perakendecilerin internet satış ve pazarlama kanadını güçlendirmesi için ümit vaadetmektedir. Bu potansiyel, birçok uluslarası elektronik ticaret yatırımcısının gözünü Türkiye’ye çevirmesine sebep olmaktadır. Bu çerçevede eBay - gittigidiyor.com ve Naspers/MIH - Markafoni gibi önemli hisse satın alımları gerçekleşmiştir. Bu yazıyı yazdığım sırada Amazon.com’un ciceksepeti.com azınlık hissesi almış olduğunu öğrenmiş bulunmaktayım.
Önümüzdeki dönemde pazarlamacılar tarafından Y (1980 – 2000 arası doğumlular) ve Z (2000’li yıllardan sonra doğanlar) diye nitelendirilen kuşaklarla nasıl iletişim kurulacağına dikkat etmek gerekecektir. 1.5 yaşında, derginin çalışmayan iPad demek olduğunu düşünen, dergiyi iPad gibi kullanamayınca dergideki resimleri ellerini açarak büyütemeyince dergiyi kızarak fırlatarak attığına şahit olduğumuz yeni kuşağı iyi anlamamız önem arz edecek. Y ve Z kuşağı için iPad ya da tablet PC hayatın doğal bir parçası. Mobil cihazlara son derece aşinalar ve Youtube ve Facebook gibi sosyal medya ortamları ile son derece iç içe yaşamaktalar. Günde 200GB videoyu sosyal medya ortamına yüklüyorlar ve bizler için eskiden namahrem olarak kabul edilen bilgileri paylaşmaktan çekinmiyorlar. Mobilite ve sosyal medyaya yönelik stratejiler yeni kuşaklarla etkileşimi başarılı kılacaktır.
Facebook kullanımında Türkiye dünyada ilk 3 ile 5 ülke arasında yerini muhafaza ederken, Facebook kullanıcılarının toplam nüfusa penetrasyonunda ilk beş ülke içerisinde İngiltere’den sonra ikinci sırada yer almaktadır. Türkiye’de Facebook kullanımında müşteri ile etkileşimi yakalamak anlamında Migros en yüksek “engagement” oranına sahip firma olarak Ağustos 2011 Social Bakers raporunda birinci sırada yer almaktadır. Sosyal Medya, kendi üzerinden satış yapmaktan çok, müşterinin demografik, hayat tarzı ve deneyim bilgilerini toplayabilmek adına faydalı olarak gözükmektedir. Bu şekilde perakendeciler 360 derece müşteri görünümü dediğimiz algı seviyesine daha fazla ulaşacak, daha hedefe yönelik öneri ve hizmetler sunabilecektir.
Sosyal medya gücü ile satış ve pazarlama için perakendeye belki de en büyük katkı diğer sektörlerden gelecektir. Özellikle bankacılık, telekom ve havayolu gibi sektörlerin kendi ürünlerini satması için perakende sektörü firmaları ile ortaklaşa kampanyaya girmesi elektronik ve mobil satış gücünü perakendeciliğin faydasına sunmaktadır. Sosyal medya ciddi bir pazarlama gücü haline geldikçe perakendecilere iş ortaklığı yaptığı diğer firmalardan ekstra gelirler gelmeye başlamaktadır.
Banka ya da kredi kartı şirketleri facebook üzerinden kendi uygulamasını kullanan ve facebook’taki kullanıcı verilerine erişime izin veren müşterilerine diğer perakendecilerde geçerli olmak üzere extra puan ya da indirim hakkı vermeye başlamaktadır.
Telekom şirketleri için kendi ürünlerini tutundurmak adına en önemli destekleyici pazarlardan birisi de perakende sektörü olmaktadır. Dünyada en fazla facebook taraftar kitlesine sahip ilk 10 telekom şirketi arasında Avea, Turkcell ve TTNET yer almaktadır. Telekom şirketlerinin sosyal mecralardaki taraftarları perakende şirketleri için yeni kazanılacak müşteri ve gelir potansiyelini arttıracaktır. Plastik karttan mobil cihazlara ödemeler kayarken mobil operatörler ile perakende şirketleri arasındaki işbirliği çok daha artacaktır.
Müşterinin şikayetleri, sosyal medya ortamları aracılığı ile daha gerçek zamanlı dinlenecektir. Örneğin bir perakendeciye ait restauranttaki hizmetten memnun kalmayan bir müşteri, şikayetini facebook’da paylaşacak ve sosyal medyayı takip eden işletmeler gelen yorumları kısa sürede ve hatta gerçek zamanlı değerlendirerek söz konusu müşterilerin memnuniyetsizlikleri telafi etmek için harekete geçeceklerdir. Artık gizli müşteri anketlerinin yerini sosyal medya ortamlarındaki müşteri geri dönüş ve şikayetlerini toplayan mecralar alacaktır.
Bülent Dal
Yazarımızın bu yazısı Retail Türkiye Dergisi’nin Aralık 2011 - 34. sayısında yayınlanmıştır.
Kaynak:
http://www.retailturkiye.com/
18.01.2012